Musicoteràpia i autisme

El passat 2 d’abril vam conmemorar el Dia Mundial de Conscienciació de l’Autisme. L’autisme forma part dels anomenats Trastorns de l’Espectre Autista (TEA) segons l’esborrany del DSM-V. Aquest manual diagnòstic caracteritza l’autisme per un dèficit persistent en la comunicació i interacció social que es presenta en diversos contextos, i per l’existència de patrons de comportament, interessos i activitats restringides i repetitives (estereotípies). Per a ser diagnosticat autisme, aquestes característiques s’han de presentar en la primera infància, i han de limitar el comportament quotidià de la persona.

Segons la Confederació Autisme d’Espanya, i tenint en compte els estudis realitzats a Europa i als Estats Units, existeix una prevalença d’un cas de TEA per cada 150 infants en edat escolar. L’autisme es presenta més freqüentment en homes que en dones (4 homes per cada dona) i no existeixen diferències pel que fa a cultura o condició social.

La musicoteràpia ofereix a l’infant amb TEA una manera diferent i atractiva de relacionar-se amb si mateix, el seu entorn i els altres, a través d’un intermediari com pot ser un instrument musical. A partir de l’estímul motivador de la música, els infants amb autisme aprenen habilitats socials, practica la interacció amb els seus iguals i amb l’adult (musicoterapeuta) i ofereix una via de comunicació i de millora de les relacions entre l’infant i la seva família.

Anuncis

Quant a Rítmia

Em dic Celia Castillo. Des de petita la música ha estat molt important per a mi. Vaig començar desxifrant poc a poc els símbols que hi havia en una partitura i, sense adonar-me’n, aquells dibuixos sobre el paper es van anar transformant en una forma d’expressió. Tant és així, que ara i des de fa un temps, quan estic trista o amoïnada, recorro al piano per a deixar anar totes aquestes emocions i transformar-les en so i música. També sempre m’ha agradat escoltar, acompanyar, ajudar les persones en moments desconcertants o difícils. La musicoteràpia em va permetre unir la meva passió amb aquesta actitud i és per això que és tan especial per a mi. Al llarg dels anys he pogut comprovar en mi mateixa i en els altres que la música no ens deixa indiferents: tothom té respostes davant la música, i és això el que permet promoure canvis en les persones. En quant a la meva formació, sóc Diplomada en Educació Social per la Universitat Autònoma de Barcelona (2003-2007) i Màster en Musicoteràpia per la Universitat de Barcelona (2007-2009). Vaig cursar estudis de Piano al Conservatori Professional de Música de Terrassa (2000-2007) i de Violoncel (2007-2011). Actualment formo part de l’Associació Catalana de Musicoteràpia. He dissenyat i realitzat activitats de Musicoteràpia en els àmbits de la salut física i psicològica, geriatria, àmbit penitenciari, persones amb discapacitat psíquica i primera infància.
Aquesta entrada s'ha publicat en Beneficis de la musicoteràpia, Musicoteràpia i discapacitat, Rítmia i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s